FOODINIGA BALILE – EKSOOTIKAST JA ELAMUSTEST PUNGIL RETRIIT

MIKS JUST BALI?

Märtsis toimus Foodini teine elamusreis, mil jätsime Eestimaise külma ja hanged seljataha ning võtsime ette pikad lennud ja põhjamaalasele tõeliselt eksootilise Aasia. Miks just Aasia? Siin saan ma rääkida küll vaid enda seisukohalt, kuid minu jaoks on Aasia veel piisavalt avastamata, tohutute kontrastide, fantastiliste inimeste, elamuste ja toitudega piirkond, mille lopsakas loodus ja võimsad rannad lihtsalt kutsuvad seiklejaid just oma vahetu elu-olu ning liigse steriilsuse puudumise tõttu. Aasias sihtisime aga just Balit kui erilist pärlit selles piirkonnas, mis on tuhandete südametesse leidnud tee just tänu oma erilisele õhustikule, milles üks suurimaid rolle on kohalikel Bali inimestel. Jah, Bali on koht, kus elavad imelised inimesed ning on suhteliselt võimatu neid mitte armastama hakata. Kui sul on aga Balil juba oma inimesed ees nagu meil sel korral, siis võib olla kindel, et nad teevad ka endast parima, et kõik oleks lihtsalt super, sest see on neile nii loomuomane, siiras ja südamest tulev soov.
Bali – see ei ole asjad, see on inimesed, see on energia, vibratsioon, emotsioon ja kõik selle juurde kuuluv – imeline keskkond, kliima, toit, kombed, religioon, arhitektuur… Sellesse avatud südame ja meelega sukeldudes on absoluutselt kõik võimalik!
Balit on võimalik avastada mitmel moel. Meie retriidi prioriteediks oli kõik balilik, Bali kohalike inimeste poolt pakutav ja autentne. Just see teeb reisist reisi Balile, kui sul on pidev kokkupuude kohalikega, olgu selleks siis autojuht, giid, kohalik majutus, põnevad ja ainulaadsed kohalike poolt pakutavad teenused jms, mis esmakordselt Balit külastades Sind kohe mõnusalt sellesse kultuuri ja siinsesse elu-olusse kõige mõnusamalt sisse juhataksid, jättes samas piisavalt aega ka iseendale.

JA NII TA ALGAS, FOODINI ESIMENE BALI RETRIIT…

Esimene mälestus sellest retriidist, mis minul isiklikult ülimalt sooja ja mõnusa tunde tekitab, ongi seotud meie saabumisega esimesse villasse. Kujuta ette, et avad peale pikki lende, tüütult pikka lennujaamas pagasi ootamist ja lennujaamatransfeeri lõpuks hiiglasliku nikerdatud puidust värava ning selle taga ootab sind vuliseva vee ja rahuliku muusikaga oaas, mis lülitab sind koheselt sebimise ja möllu vaibist välja ja loob mõnusalt turvalise ja idüllilise tunde. Kogu lennuväsimus on hetkega nagu pühitud. Sa oled saabunud koju… Kõrgest trepist alla laskudes vulises meie taga endiselt vesi, eespool tugevnes aga tasane muusika ning alla jõudes tervitas meid koheselt ka kohalik kaunitar, kes kogu meie sealviibimise tõeliselt mõnusaks muutis. Meid ümbritses lopsakas haljastus, kaunis villa nägi välja aga täpselt selline nagu piltidel, ja need basseinisviidid…. Oli lihtsalt fantastiline tunne hommikul oma toa kaunite nikerdustega lükanduksi avada ning libiseda basseini, mis oli toast toani, basseinireelingu taga hakkas peale aga metsik dzhungel, pakkudes lisaks kaunitele vaadetele ja loodushäältele ka mõnusat privaatsust. Kui ma midagi Balist taga igatsen, siis just seda mõnusalt mahedat soojust meie saabumise õhtul, hommikusi basseinis hullamisi ning fantastilisi hommikusööke – ja need tehti meile just sellised nagu me hommikusöögimenüüst välja valisime…. Mmmegamõnus oli siis oma kausikest mugaval diivanil kerratõmbunult või jalad basseinis nautida, taustaks kerge chill muusika, tunda värskete puuviljade ja muu hea ja parema troopilise delikaatselt hõrke maitseid, päikest end paitamas ning värskendavat vett viimset und kehast tõrjumas 🙂 Just sellised võiksid olla kõik hommikud…

RETRIIT JÄTKUB VEEL…

Selliste mõnusatega naudingutega olid täidetud ka meie ülejäänud päevad, ikka üks mõnus planeeritud elamus ja lisaks palju kulgemist kohalikus rütmis ja olustikus, et ammutada seda mõnu, mis meid ümbritses. Igal hommikul tervitasid meid imelised vaated, mis juba ainuüksi ise meid tänutundega täitsid. Kõige selle tegid aga maksimaalseks just paljuski läbiproovitud ja seetõttu kvaliteedigarantiiga teenused, milliseid kodumaal tunda ei saa. Näiteks spa, milles lisaks superteenindusele ning ägedatele pakettidele on ülimalt suur roll siselahendustel – integreeritud lopsakal taimestikul, kus me näiteks lillevanni nautisime särava päikese all või võtsime dushi banaanipuude vahel… Seda, kui kaifid olid aga meile pakutavad teenused, ei suuda ma isegi kirjeldada, sest peale väsitavat reisi tõi see endaga kaasa lõõgastava tripi unemaale 🙂 Igal juhul villasse tagasi saabusime me ülipuhanult ning saledamana, kui hommikul spasse minnes…

KUI OOKEANIINIMESED KOHTUVAD OOKEANIGA

Omaette ekstaatilisi elamusi pakkus meile pikalt oodatud India ookean, selle soolavinene rannik, sõltuvalt piirkonnast kas kuldne või must liiv, massiivsed lained, särav päike, sädelev vesi ja võimas ookeanimüha…. Eriti äge oli aga kogeda kõike seda mõnu peale korralikku laskumist, aga kes on öelnud, et midagi mõnusat kergelt kätte võiks tulla? Küll aga pani see pingutus meid seda kohta veelgi enam väärtustama ja ausalt öeldes kadus igasugune mälestus sellest pingutusest koheselt randa nähes üldse 🙂 Õnneks tähendas raskem ligipääsetavus antud juhul ka inimtühjust…

Saabudes Eestimaa hangede keskelt möllava ookeani kallastele, toob see vähemalt minu puhul alati kaasa meeletult mõnusa vabanemise ja õnnetunde ja nagu oli näha, ei jäänud sellest puutumata ka teised – hullasime lapselikult, nautisime päikest ja sooja vett, lasime lainetel endaga trikke teha ja kuldsetel kiirtel jumet tekitada. Lisaks korjasime mälestuseks kaasa kaunimast kaunimaid karpe – piisab vaid neile pilgu heitmiseks ja olen hetkega koheselt tagasi sealsel rannikul…

Bali ägedate end ise jalutavate ja ülimalt iseseisvate koertega suhtlemine oli aga omaette elamus ning selle kõige peale üks kosutavalt värskendav kookos ära juua oli just see täpp I peal… Nautisime, et me ei pidanud kuskile kiirustama ning lasime ajal ja elul omas voolus kulgeda. Juba ainuüksi see on midagi, mille pärast üks selline pikk, aga ülimalt kosutav reis ette võtta, sest sul ei ole valikutki elada seal samasugust elu nagu Eestis, see aga on parim lõdvestus ja taastus, aeg vaid iseendale ja see oligi Foodini Balil toimunud retriidi suurim eesmärk.

HETKED, KUI OLED ELULE LIHTSALT NII TÄNULIK

Seda, kuidas meiepoolsele pingutusele järgneb preemiaks mingi eriti võimas vaatepilt või kogemus, saime Balil kogeda veel ja veel – jah, korraks oli see võibolla tüütu ja oleks tahtnud mugavamalt läbi saada, kuid ilma selle pingutuseta poleks me ka nii paljust osa saanud, nägemata oleksid jäänud ülivõimsad kosed ja palju muud silmarõõmu ja hingerahu pakkuvat. Tagasi vaadates tunnen just seetõttu suurt tänulikkust, et olen saanud näha imelisi vaatamisväärsusi ja kogeda kõike seda ilu ja rõõmu, mis mugavust ja steriilsust taga ajades tegemata oleks jäänud…

Kuna Kadrile ei olnud see esimene reis sinna, tervitas meid juba lennujaama saabumisel Kadri sõbrast autojuht Gusti, kes koos oma tiimiga kogu reisi jooksul meiega tuuritas ning oli alati usaldusväärseks kohapealseks kontaktiks, kellelt vajadusel infot ja soovitusi küsida. Meie suureks üllatuseks pakkus Gusti meile fantastilist võimalust tähistada ühe meie reisilise sünnipäeva absoluutselt autentselt – koos tema pere ja sõpradega, tõelises Bali perekonna elamises mitme põlvkonna kodus, koos Bali toitudega, Bali stiilis.

Loomulikult oli lauale organiseeritud ka üks tõeliselt maitsev tort ning isiklik pühendus. See oli üks tõeliselt võimas kogemus, mida suvalise turistina reisides reeglina kogeda ei saa. Sünnipäevalapse siirast üllatust ja tänulikkust peegeldav ilme rääkis enda eest 🙂

Sünnipäev Balil on üleüldse omaette elamus – lisaks Foodini-poolsetele kingitustele toa upgrade’i ja unikaalse helimeditatsiooni näol, ootasid sünnipäevalast südamlikud üllatused ka villas, kus me majutusime, seega oli see päev tõeliselt elamusterohke ning ilmselt jäävad need nii ainulaadsed ja kordumatud mälestused Merle südamesse veel pikaks ajaks.

Mida me aga lisaks tegime? Käisime veel nii mõneski kohalikus spas, nautisime sealsete osavate kaunitaride poolt pakutavaid megamõnusaid massaazhe ja hoolitsusi, käisime kohaliku tervendaja juures, chillisime vabaõhukohvikutes ja rannabaarides, õppisime Bali stiilis kokkama ja mõistma Bali köögi ja tooraine eripärasid, nautisime nii kohalikke kui rahvusvahelisi maitseid, millest paremaid on raske leida, külastasime kauneid koski, riisiterrasse, kohalikke käsitöölisi, vürtsi-, kohvi- ja teeistandusi jpm põnevat.

ÕPPETUNNID, MILLEST TEHA OLULISI JÄRELDUSI

Et aga see lugu ülevõlli idealistliku ja romantilisena ei kõlaks, siis tilgutan siia lõpetuseks tilga tõrva ühe ebameeldivama kogemuse näol. Nimelt peale retriidi lõppu maandusin ma üksi eelnevalt AirBnb-s bronnitud majutuses ning see oli samm, mida ma kohe varsti tõeliselt kahetsema pidin, sest nii see majutus ise kui selle pakkuja (host) ei vastanud kaugeltki sellele pildile ja kirjeldustele, mida nad AirBnb keskkonnas pakuvad. Ütleme nii, et asi läks nii karmiks, et ma kartsin seal üksiku naisena majutuda ja peale paari ööd kannatamist lahkusin sealt üldse. Oma 5 öö eest tasutud summat ma tagasi ei saanud, samuti ei pakkunud mingisugust reaalset tuge AirBnb ning ka minu arvustus sellest majutusest on avaldamata, sest AirBnb toetab oma teenusepakkujaid, mitte maksvaid kliente ning kui host ei ole su arvustusele vastanud, siis ei muutu see avalikuks. Hostil pole aga mingit huvi tema majutuse miinuseid väljatoovat arvustust avaldada ning nii võibki AirBnb nn superhosti taga varjuda hoopis midagi muud, kui see keskkond lubab. Mina sain oma õppetunni kätte, kaotasin teatava summa raha ja palju närve ning tean nüüd, et maailmas ringi reisides ei majutu ma enam kunagi AirBnb-s (sulgesin ka selle konto), Balil aga ei vali ma enam kunagi expattide (mittekohalike) poolt pakutavat majutust, olgu ta nii superhost kui tahes – tegelikult võib see olla kõik suur scam ja vale. Seda kinnitas ka minu sõber Gusti, kelle klientide kogemused Bali AirBnb-dega on olnud minuga liigagi sarnased…

KUI TÄNUPISARAD VOOLAVAD

Küll aga sain ma selle negatiivse kogemuse peale veel kuhjaga imelisi tervendavaid emotsioone, sh tunda sellist kõikevaldavat tänutunnet, mis voolab koos kuumade pisaratega üle su tedretähniliste põskede ja aitab tagasi vaatamata edasi minna, taastada usu reisimise imelisusesse ja headesse inimestesse. Minu jaoks tõid need võimsad tunded välja taaskord Bali inimesed, kelle juurde ma peale kohutavat kogemust maandusin ja kes oma hoolivuse, armastuse ja siirusega mind kõike kogetut unustama panid. Seda tegi ka ookean, mille inimtühjale rannale jalutades tundsin ma taas end inimesena, tundsin meeletut tänutunnet nende inimeste pärast, kes mu teele sattusid ja selle keskkonna pärast, kuhu ma olin sattunud ja mis aitas taastada kõige kaotatu. Kõige selle keskel oli distantsilt toeks ka minu kõige kallim inimene, kelle toetuseta oleks kõik see olnud kordades jamam. Nüüd aga tean seda enam, milliseid valikuid edaspidi teha ning keda usaldada ja keda mitte. #nomoreairbnb

VEIDIKE TAGASISIDET MEIE RETRIITIJALT MERLELT

Kes suudaks aga anda meie retriiti paremini edasi kui keegi, kes sellel ise osales. Meie armas Merle pani nii enda kui meie jaoks oma mõtted kirja, et saaksid lugeda sellest tripist ka sellel osaleja silme läbi:

Olles igapäevaselt nii tööl kui kodus pidev asjade korraldaja ja organiseerija, oli vahelduseks päris mõnus, et keegi organiseerib sinu eest kõik lihtsalt ära. Juba Kadri pakkumist nähes lõi mul „lamp põlema“, et kõik on ära plaanitud,  iga detail selles kõnetas mind ja pani südame eriti tugevasti põksuma, kui sihtkohana oli märgitud ammune unistuste sihtkoht Bali saar.

Vastakaid arvamusi oli palju, ja ka sisetunne pika reisi, tundmatu maa, inimeste, toidu ja looduse ees oli üsna hirmutav, kuid ometi karjuvalt kutsuv. Kadri oma stoilise enesekindlusega mõjus täpselt selle õige inimesena, kelle tuules see läbi teha.

Kadri oli reisikorraldajana tõsiselt tasemel, meile olid hangitud kõik piletid, majutused, sisetransport, üritused – igaks päevaks täpselt parasjagu ja nii vaimule, meeltele kui ka füüsisele.

Meie teekond oli üsna määratud ja püsis selles rütmis vankumatu järjekindlusega, selles ajahetkes ja seal oli kõik just täpselt nii nagu vaja. Oli vee- ja iluprotseduure, vaimutseremooniaid ja tervendavaid rituaale, silmailu, maitsemeeltele paitamist ja füüsilise keha proovilepanekuid. Oli rahvuslikku  puudutust, kultuuriruumi tajumist ja selles osalemist.

Peatudes luksuslikes villades, saime osa džungli võludest,  maagilistest kaljunõlvadest ja maalilistest maastikest. Osad neist olid raskesti leitavad ja asusid väga tagasihoidliku elukeskkonnaga külade taga, kuid seda uhkema tunde lõid.

Ootamatusena oli vast liiklus, selle kulgemine ja vahemaade olematus, kuid ometi meeletu ajakadu teekonnal. Järgmistel kordadel eelistaksin sihtkohti pigem piirkonnas, kus ööbitakse.

Mida ma võib-olla teisiti nüüd tahaksin, oleks rohkem randa, ookeani ja päikest. Ka rohkem liikumisvabadust ükskõik millises neist kaunitest linnadest. Ka päris jooga oleksin tahtnud ära proovida.

Kindlasti igatsen hommikusi puuvilja taldrikuid ja smuutisid, värskendavat kookosmahla, Avocado Factoryt jne jne

Kustumatu mälestuse jättis ravitseja Ketut Arsana lümfimassaaž.

Merle, Foodini retriidil osaleja

FOODINIGA BALILE VOL 2

Juba varakevadel 2020 toimub Foodini järgmine retriit Balile. Seekord saab selles olema tõepoolest veelgi enam päikest, ookeani ja randa – just seda, mis meid kui põhjamaalasi enamasti väga õnnelikuks teeb. Muidugi teeme me ka muud põnevat, laename nii mõnegi suurepärase tegevuse meie eelmisest retriidist, kuid meie peamiseks sihtkohaks saab seekord olema rannik ja kõik sellega piirnev.
Kui Sind kõik see ja palju muudki kõnetab, oled oodatud liituma meie reisilistiga ning meie omapoolselt hoiame Sind selle vahendusel värskeimate reisiuudistega kursis. Jah, selle listi kaudu liigub ainult reisiinfo, seega ei juhtu see sageli, kuid kui juhtub, on see midagi unikaalselt ja väärtuslikku ja ehk just Sulle sobivat :).